نتایج مرحله اول داوری جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد مشخص شد
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۶۷۸۰
نتایج مرحله اول داوری بخش یادمان های شهری و دیوارنگاری جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد مشخص شد.
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ستاد رسانه ای جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد، مرحله اول داوری بخش یادمان های شهری و دیوارنگاری نوروزگان با حضور داوران این دو بخش برگزار و برگزیدگان این مرحله که بر اساس سوابق حرفه ای و نمونه کارها بود مشخص گردیدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بخش یادمان های نوروزی
هیئت داوران بخش یادمانهای نوروزی متشکل از امیر خالقی، محمد درویشی و احسان مهدوی در بیانیه ای گفتند: هنر شهری یکی از بهترین راههایی است که زیستن در کلانشهرها را دلپذیرتر میسازد.
در جشنواره هنرهای شهری امسال، با رویکردی متفاوت، در فراخوانی که مبتنی بر کیفیت بهتر آثار هنری است، روبرو بودیم.
نخستین مرحله از داوری بخش یادمانهای نوروزی، با بررسی سوابق هنریِ هنرمندانِ حرفهای و خلاق آغاز شد و در نتیجه، جمعی به جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد ۱۴۰۱ معرفی شدند.
از میان ۱۹۷ شرکتکننده، ۹۲ هنرمند (و یا گروه هنری) به مرحله بعد راه یافتند که یکچهارم از این عزیزان در مرحلهی اجرای پایانی اثر همراهمان خواهند بود.
این هنرمندان، ویژگیهای حرفهای متفاوتی داشتند که چالش انتخاب را برای هیئت داوران دوچندان کرده بود. بسیاری، هنرمندان کاربلد و باتجربه حوزههای گوناگون هنرهای شهری بودند و برخی دیگر، هنرمندانی توانمندند که خواهان تجربه در گسترهی هنر شهری میباشند.
امید که شاهد اتفاقی تأثیرگذار و بهتر از سالهای گذشته برای شهرمان مشهد مقدس باشیم.
در ادامه نیز برگزیدگان به شرح ذیل می باشند: نوید فلاحت، بهاره قادری، فرشته قاسمی، زهرا کوزهگر، عبدالصادق کوهی، حسین کهفی، محمود کهنسال سارو، محمدحسین ماموریان، نگار مبارک زاده، جواد محدث، مهدی محدث، حمیدرضا محمدپور، حمید محمدحسین، نسرین محمدزاده، اسفندیار مرادپور، سمانه مسیح، صالح موسویان، عاطفه مهاجرانی، مصطفی نادری پور، الیاس ناصری پوریزدی، هیمن نسیمی، الهه نظری، محدثه نیک فرجام، رزا نیکذات، امیر مهدی وثوق، محمد مهدی وزیرپور، ملیحه هادیزاده، سبحان هاشمی پور، فرزین هدایت زاده، نفیسه خوش اندام، محمد حسین خیرآبادی، محسن خیرمند پاریزی، فریبا دادگر، مجید داودی رضوانی، مهدی درویشی، مرتضی دستجردی، حسین دوپیکر، نگار دهقان، فرید رجب زاده، ریحانه رجبیان، اسماعیل رزاقی اصل، فهیمه رمضانی اهوازی، مسعود رنگرزان، مهدی روحانی پور، محمد زحمتکش حصاری، حجت سالارمحمدی، سمیه سریری، مریم سیفی، نسرین سادات شرفه، سمیه (سمیا) شریفی پور، هاشم شفیعی، مسعود صدرایی نیا، راضیه صدیف، عطیه ضیغمی، امیرحسین طاهری، امیر ظریف ضروری، پریسا عطاپور، داود غلامی، ریحانه فراهانی، زهرا فقیه، محمدرضا ابراهیمزاده، علی احسانی فریمانی، مژده ادهمی، ساره ارباب معروف، فاطمه ارکیان، محراب اسدخانی، مریم اسکندری، مجید اسکندری مقدم، آرش اسلامی، کسری اصغرخانی، عقیل اصلی چوکانلو، مصطفی اکبری، صدیقه اکبری، بهنام آخربین، ملیحه آرمان، بهزاد آقاپور نهر، داود آقازاده، نیلوفر بخشایشی، سمیرا بغیاری، عفت بهار، نفیسه بهروز، انسیه بیداد، شهرام بیگی، ابراهیم پاپی راد، امیر جنگی، اکرم جهان پور، سیده زهره حسینی، یاسر حسینی، زهرا حسینی، مجید خداداد مه آبادی، مریم خلج، حسین خنجری بغداده
بخش دیوارنگاری نوروزی
همچنین هیئت داوران بخش دیوارنگاری نوروزگان متشکل از مانلی رسولی، کریم اسکندری و علیرضا طاهری مقدم در بیانیه ای گفتند:
دیوارنگاری میراث دار فرهنگ و تمدن بشری است و پیشینه درخشان آن در هنر ایرانی نیز گویای ارزش های عمیق فرهنگی – هنری این مرز بوم است. هیئت داوران اعتقاد دارد، نقاشی دیواری به مثابه هنری فراگیر در تعامل با معماری و شهرسازی می تواند موجب ارتقا کیفیت زندگی شهری و سواد بصری جامعه شده و همچنین روابط و مناسبات اجتماعی را گسترش دهد. هیئت داوران پس از بررسی و بازبینی رزومه های ارسالی هنرمندان به دبیرخانه جشنواره، و با در نظر گرفتن معیارهای تسلط بر سازماندهی عناصر بصری با قابلیت های اجرایی دیوارنگاری و تجربه طراحی دیوارنگاره در ابعاد بزرگ، در مرحله ابتدایی ۳۰ هنرمند را برگزید.
لازم بذکر است پس از اعلام موضوعات از سوی دبیرخانه جشنواره، آثار نهایی با در نظر گرفتن میزان نوگرایی در برخورد با موضوع و به ویژه دست یابی به ترکیب بندی و ساختار منسجم بصری، انتخاب خواهد شد.
هیئت داوران ضمن ارج نهادن به تلاش های ارزنده برگزارکنندگان جشنواره، امید دارد با تداوم این رویداد ، هویت چشمگیر فرهنگی _ هنری خراسان بزرگ بیش از پیش گسترش یافته و تحکیم گردد.
همچنین فاطمه قاسمی، ایمان صادقی، فاطمه کاویانی، آیناز شایگی، فرشته زمانی، بهاره قادری، محمود حضرتی، بهزاد آقا پورنهر، مرضیه خوانساری، جعفر پاکروان، مریم ارباب معروف، ساره ارباب معروف، مریم ندایی، سالار ساعد موچشی، نفیسه خوش اندام، سعدی محمدی خانقاه، نیلوفر بخشایشی، سید طاهر موسوی، هادی برهانی، عاطفه صفی زاده، هاشم ایرانی، عاطفه و فائزه گلشاهی، اعظم استیری، عرفان شهیاد، امین مرادی، علی نسل شاملو، حسین یزدی، فاضله میر یعقوب زاده، عفت فروزنده و فاطمه صداقتی برگزیدگان این بخش را اختصاص می دادند.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد مشهد جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد بخش یادمان هیئت داوران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۶۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به یک نمایشگاه هنری قرآنی/ مسؤولیتی که امید را زنده میکند
به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد و این مهم دههها طول میکشد اما در کشورمان ایران، هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد. امروزه آیات قرآن کریم به عنوان یکی از محورهای اصلی در خوشنویسی به کار میرود و در میان خوشنویسان کمتر کسی را میتوان یافت که بخشی از قرآن کریم یا تمام آن را در قالبهای گوناگون ترسیم نکرده باشد. خط خوش و خوشنویسی هنری است که همیشه توأمان با قرآن بوده است و یکی از والاترین هنرهای قرآنی به حساب میآید، همچنان که از پیامبر رحمت نقل شده است: «هر کس آیه بسم الله الرحمن الرحیم را برای بزرگداشت خداوند به خطی خوش بنویسد، بخشیده خواهد شد.» (منیه المرید، ص ۳۵۱)
در ابتدای جریان نگارش قرآن، تنها خط مورد استفاده «خط کوفی» بود اما به تدریج و با ورود اقوام مختلف با فرهنگها و خطهای متفاوت، تنوعی در تعداد و انواع خط قرآنی به وجود آمد و امروزه قرآن کریم با خطوط «نسخ»، «نستعلیق»، «ثلث»، «ریحان»، «معلی» و … به نگارش در میآید. علاوه بر نگارش مرسوم قرآن بر روی کاغذ که به صورت کتاب و جزوه عرضه میشود، نگارش قرآن روی سنگ، چوب، شیشه و اشیای دیگر و نیز ساخت تابلوهای قرآنی با آمیزهایی از هنرهای گوناگون چون «تذهیب»، «نگارگری»، «معرق کاری»، «منبت کاری» و … هم در جامعه هنری ما مرسوم شده است.
تاثیرات یک نمایشگاه تخصصی بر رشد هنرهای قرآنی
در میان برگزاری نمایشگاههای مختلف هنری که برگزار میشوند، کمتر پیش آمده توجهی ویژه به خوشنویسی و به ویژه خوشنویسی قرآنی شود. البته برگزاری نمایشگاههای سالانه قرآن کریم که در ماه مبارک رمضان برگزار میشوند، محملی برای گردهمایی هنرمندان قرآنی در کنار ناشران و نمایش برخی آثار آن هنرمندان است اما آن نمایشگاهها به صورت ویژه نتوانسته اند از ظرفیت هنرهای قرآنی استفاده کنند.
یدالله کابلی هنرمند و استاد پیشکسوت خوشنویسی با اشاره به برگزاری نخستین دورههای نمایشگاههای قرآن، گفت: در آن سالها در اولین و دومین دوره برگزاری نمایشگاه قرآن شاهد آن بودیم که این نمایشگاه با محوریت خط و خوشنویسی برگزار میشد اما کم کم در دورههای بعد صور قرآنی و فروشگاههای نشر قرآن افزوده شدند و در نهایت کار به جایی رسید که خط و خوشنویسی کنار گذاشته شد.
جسته و گریخته نمایشگاههایی با عناوین «تذهیب و هنرهای قرآنی» نیز در مراکز دانشگاهی همچون بنیاد ایرانشناسی برگزار میشود اما همگی اصل مطلب را در نمایشی کامل و جذاب ادا نمیکنند. شاید بتوان گفت نمایشگاه «روایت باران» که ۳۱ فروردین ماه در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد، یکی از منحصربه فردترین نمایشگاههای مبتنی بر هنر قرآنی؛ خوشنویسی سنتی باشد و میتوان نمونهای جذاب از جلوههای هنرهای قرآنی را در این نمایشگاه مشاهده کرد؛ نمایشگاهی که متشکل از آثار قدیمی و جدید از هنرمندان بهنام و بزرگ خوشنویس و خطاط در کنار هنرمندان جوان و کاربلد این حوزه است.
غلامحسین امیرخانی، محمد سلحشور، یدالله کابلی، علیاشرف صندوقآبادی، محمدعلی گرجستانی، علیرضا کدخدایی، عبدالصمد صمدی، محمد علی قربانی، رضا مافی، علیرضا اسکندری، مجتبی سبزه، احمد پیلهچی، فتحعلی واشقانی فراهانی، احمد شفیعیها، رسول مرادی، غلامرضا راهپیما، ذبیحالله لولوئیمهر، عارف براتی، علی تَن، عبدالحسین قزوینی، علیاکبر پگاه، سیدرسول آقامیری، سمیه ولیان، مهرک عبدالصالحی، زهرا عینکزاده، هادی هنردوست، فرشته احمدی، فاطمه نظری، مریم فیضپور، طاهره الله دادیان، محمد ارزگانی، محمدجواد شکوهیفر، پیمان پیروی، برنا فرخنسب، مرضیه منیری، حسین بدیعی نامقی، الهام دهقان، مریم مرتضایی، هومان بابا اولادی، سمیه جوادیان، جواد لنگری، مجتبی ابراهیمی، سید مرتضی جعفری، اسماعیل نبهانی، خسرو شیرچی، افسانه زهری، کوروش مظفربیگی، ابوالفضل خزاعی، محمد خزاعی، خدیجه فلاحی، پیمان سادات نژاد، محمد مدعالی، علیرضا زندی، رقیه ترکمنها، پیمان پیروی، مجید رجایی، محمدصادق احدپور، سیفالله مجیدی، مصطفی، عزیزاللهی، سحر فرید، گوهر همایی، زهرا میرزایی، علی مهری، اعظم علیزاده نیک، شهربانو نجفی، مینا موسوی، فرامرز تیمور نژاد، معصومه بختیاری، نیما حسن پور، زهرا باقرنژاد، زهرا عظیمی، علی گنجی، وحید احمدزاده، صفر نورزاده، علی قربانی حکیم، علیرضا قندالی، پوریا منصورزاده، نرگس بیگمرادی، غلامرضا سپهری، ازهار شرکا، عبدالله کلهری، رضا ظریفیان، مصطفی تاجیان، نفیسه تقوی، مسعود سعادت، کمال سلیمانیان، سمیرا بصیریکیا، رضا زدوار، نسیبه هادیپور، زهرا حاج ابراهیمی، نوشین شمعریز، انسیه ادیب، ساناز راجی، حکیمه یزدانپرست، احمد ابوطالبیان، غفار قنبرپور، غلامرضا یادگار، سیدعلی فخاری، محسن میرحسینی، مهرناز قربانپور، مهرناز قربانپور، فاطمه کاظمی، بهادر پگاه، میرحیدر موسوی، حمید احمدی، علی آقا حسینی، رضا مقدم، اعظم ابهرچایی، طیبه ارزندریانی، افسانه شهبازی، محمود رحیمی عهد، حسین غلامی و سهیلا لشگری، هنرمندانی هستند که آثارشان توسط شورای هنری نگارخانه ترانه باران که به صورت تخصصی به هنرهای قرآنی به ویژه خوشنویسی میپردازد، انتخاب شده است.
فراخوان دریافت آثار این نمایشگاه، دی ماه ۱۴۰۲ اعلام شد. بعد از آن، ۲ نشست شورای هنری و انتخاب آثار نمایشگاه «روایت باران» برگزار و در نهایت نیز ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ نمایشگاه، افتتاح شد.
در این نمایشگاه، آثار قرآنی در بخشهای کتابت، قطعه، سطر، حجم، چلیپا، خط نقاشی، حجم و … در ۲ بخش هنرمندان معاصر و بخش قدما به نمایش درآمده است. در نیم طبقه فوقانی گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران، مجموعهای از آثار تاریخی نمایش داده شده که از آن جمله میتوان به خط کوفی دوران اولیه اسلامی و خطوطی با قدمت قرن دوم و سوم هجری اشاره کرد. همچنین از دوره قاجار نیز چندین اثر در معرض دید عموم گذاشته شده است. در میان آثار، برخی آثار خط نقاشی و سیاه مشق رضا مافی نیز دیده میشوند که خوشنویسی سنتی را با شیوههای نقاشی مدرن تلفیق کرده بود.
لزوم حمایت عملیتر دولت از هنرهای قرآنی
نمایشگاه هنرهای قرآنی «روایت باران» اولین قدم از جریانی است که در بخش خصوصی انجام میشود و ارزشمند است که قطعاً باید تقویت شود. بر اساس گفته صاحبنظران دینی و هنری، اگر بخواهیم فرهنگ قرآنی در جامعه همهگیر شود باید با زبان هنر آن را نشر داد، چون بسیار نافذتر است و جلوههای بهتر و تأثیرگذارتر دارد. در واقع اگر قرآن و مفاهیم قرآنی با زبان و شیوه هنرمندانه ارایه شود، قطعاً تاثیر بهسزایی دارد که باید از سوی مراکز فرهنگی و هنری ذیربط مورد حمایت قرار گیرد. اختصاص بخش کوچکی از بودجه سازمانها و نهادها به خرید آثار هنری و آثار قرآنی، یکی از راههای حمایتی در این عرصه خواهد بود اما این طرح برای اجرایی شدن فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.
همچنان که علی اشرف صندوق آبادی هنرمند باسابقه خوشنویس در این مورد گفت: وقتی قانون شود که درصدی از بودجه یک سازمان به خرید آثار هنری اختصاص پیدا کند اما خریدی نبینیم، مشکل از مدیریت آن است؛ یعنی وقتی هیچ خریدی جدی انجام نشده به نظرم مشکل مدیریتی است و بهتر است دولت، دست کارآفرینان را باز بگذارد.
به گفته صندوق آبادی که عضو شورای نمایشگاه «روایت باران» است، نگاه در این نمایشگاه این است که دولت، حمایتی عملیتر را ایفا کند تا بتوانیم از هنرمندانی که فعال هستند، حمایت بیشتری کنیم.
چطور به حضور هنرمندان قرآنی امید داشته باشیم؟
نکته مهم بعدی، توجه تخصصی به آثار هنری قرآنی چه در بعد فرهنگی و چه در بعد اقتصادی است که بیش از گذشته جلوهگر شده است و در این عرصه باید هنرمندانی که در عرصه هنرهای قرآنی فعالیت میکنند، دیده و به جامعه ملی و بین المللی معرفی شوند که این روند، مسؤولیت متولیان امر همچون وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و دیگر مدیران مسؤول ذیربط را بیشتر میکند. اگر اکنون به هنرمندان فعال در عرصه کتابت و هنرهای قرآنی توجه نداشته باشیم، با توجه به شرایط جامعه و وضعیت اقتصاد هنر چگونه میتوانیم چند سال دیگر به حضور و فعالیت این هنرمندان در زمینه قرآن امید داشته باشیم؟ شاید کم کم هنرهای قرآنی که حتماً مهمترین منبع اقتصاد فرهنگی کشورمان محسوب میشود، با کم توجهی به سمت کمرنگ شدن پیش رود. توجه به اقتصاد و سرمایه گذاری در این حوزه در توسعه و ترویج هنرهای قرآنی تاثیر مستقیم و بهسزایی دارد؛ همچنان که نمیتوان از این مهم چشم پوشی کرد که نسخ خطی قرآن این قابلیت را دارند که رکورد فروش آثار را در اکسپوها و حراجیها جابهجا کنند.
کد خبر 6099777